Monday 12 January 2015

Day 6: Top Five Pet Peeves


Assalamualaikum



Day 6: Top Five Pet Peeves

Ok apa itu Pet Peeves? Pet Peeves means something that a particular person finds especially annoying. Sesuatu yg kita rasa menyampah/jengkel/rimas/serabut/meghenyam sgt nak deal with. Pergh, kamus definisi 'sangat' awok ni. Ha Ha Ha.


Five Pet Peeves

1. Orang yang kuat bodek/puji
Tak perlu tengok jauh sgt kot. Tuding jari kat muka sendiri. Kadang-kadang kita ni nak ambil hati orang, puji lah skit nak sedapkan hati orang tu. Nak fit in kan. Kadang-kadang aku tgk kwn-kwn aku yg make effort nak ambil hati org dgn puji-puji melangit ni, rasa kesian ada, rasa nak stopkan dorg pun ada..Huhu. Malu ah. Tp penaip blog ni mmg payah nak puji orang sbb aku sendiri tak suka perasaan dipuji tu. So aku assume other people pun tak suka sgt dipuji. Ke salah? HewHew. Tapi, kalau aku kata hensem, kawan aku mesti nak tgk org yg aku ckp hensem tu sbb dorg ckp "Kalau Syira kata hensem mesti hensem betul sbb jarang dia nk puji." LOL. Bagi aku definisi hensem adalah Aaron Aziz (Macho-family man), Remy Ishak(Ya, sy tidak racist. haha) and Redza Minhat (dimple).

2. Kupas bawang kecil
This is especially time raya, nak buat rendang hitam. Warghh..Bawang kecil sampai seguni nak kupas, hiris halus, pastu goreng garing lagi. Semua utk perut Encik Syakir dan Encik Khuzaizi. Best lg siang ikan or potong daging walaupun bau 'semerbak'. Timing handle kerabat bawangs ni pulak time Takbir Raya..Syahdu ngaat..Menitis air mata tanpa rela. Hahah.

3. Orang selfish
Admit it. Kita semua pernah be selfish. Tp yang ni org yg most of the time kita interact dgn dia, kita antara word yg boleh buat describe dia adalah selfish. Means sifat tu sgt jelas dan nyata. Most selfish people yang aku kenal, tak sedar yang dorg being selfish. Ada juga yg dah tau apa salah diorang, tp decided utk buat derk je. Tak kisah orang nak ckp apa, they think they are in the right path. Selfish gila kan! Yuck, malas layan orang gini. Antara scene orang selfish yang aku pernah deal:
a. Dia rasa cara dia lah yg paling betul, sempurna. Dia akan kondem cara orang lain dan manipulasi org lain utk ikut cara diorang.
Cth: Makan roti dengan teh adalah betul. Makan roti dengan kopi adalah pelik.
b. Dia akan buat apa saja utk dapatkan apa yang dia nak, termasuklah mengsabotaj rakan-rakan sendiri. Cth: Burukkan rakan lain utk naikkan imej diri sendiri pada lecturer.
c. Takkan tolong/join if sesuatu benda tu tak concern/benefits diri diorang.
Cth: Baik dengan kawan-kawan, abaikan keluarga.
d. If ada kawan tgh susah, asal jgn susahkan diorang, diorang tak kisah.
Cth: Memilih nak tolong kawan, timbang tara kawan mana kawan yg lebih benefit diorang.

4. Handphone full memory
Handphone murah. Memory kecik je. Harap Maklooong. Bila awak nak pencen henpon? Sy nak henfon baru..Ha Ha.

5. Parents/Students yg mengada
Parents ada mcm2 jenis yg cikgu kena handle, bukan kata semua mengada. Masing2 ada perangai sndri.
Parents:
a. "Panggil I Datin, bukan Puan. Suami I Dato'. Don't ever touch my son ya.
b. "Mana Cikgu yang pukul anak saya tadi? Saya nak selesaikan dgn dia, cara lembut atau kasar."

Students:
a. Menjerit-jerit
b. Kuat mengadu
c. Tak buat homework
d. Kuat merajuk


Okay Baaiiieeee...

No comments:

Post a Comment