Monday 5 January 2015

Day 3: Ten likes and dislikes

Assalamualaikum


Day 3: Ten likes and dislikes

Likes
1. Family and kucing
2. Seni dan budaya
3. Urut orang especially mak *pelanggan tetap*
4. Kanak-kanak especially yang beradab dan petah *rasa nak peluk*
5. Yogurt and green tea - prefer natural dr yang berperisa
6. Orang-orang yang rendah diri, kelakar dan tak diskriminasi
7. Suka mengemas bila marah tp aura membunuh tu kuat gila
8. Suka melawat historical places or nature - Nerd gila. hahaha
9. Suka reality TV/documentaries berbanding drama - Fav Astro channel: 732, 555, 571, 703, 392
10. Bagi nyamuk hisap darah sampai dia gemuk lepas tu - Papp! *Percikan Darah*

Dislikes
1. Tempat sesak/ramai orang
2. Rude, Assabiah, Super Saiya and dramatic people
3. Lipas, Lipan, and Scorpion.
4. Orang semakkan ruang tamu especially lepas kemas! *Mmg mintak kena bebel*
5. Bawang putih yang dihentak dlm masakan - Erghh..Yuck
6. Musim hujan - sejuk!
7. Ulat putih2 yg makan pokok tu. Rupa mcm kapas kecik2 - nth apa nama dia. Kesian pokok aku!
8. Rambutan, Laici, Mata kucing - bukan lah tak mkn langsung tp kalau ada pilihan, takkan pilih mereka.
9. Chocolate - Esp dark chocolate (very healthy tp pahit sgt) and white chocolate (not healthy - manis sgt)
10. Bila orang puji. Sebab aku ada masalah dgn diri aku. Result psychology test aku - Kritik Diri 70%



Kritik Diri

Selalu nampak diri aku worthless, tak layak for anything, weak, and apa2 saje yang negatif lah. Aku jd optimis when it comes to other people, orang lain tu cantik, lebih baik, lebih pandai and lebih serba serbi. Tp aku akan pandang rendah pada diri aku. Memang dah lama aku hadap isu ni.

Orang kata senang "Jangan lah pandang rendah sgt diri kau!"

Apa aku boleh buat kalau aku tak boleh ubah statement "I'm worthless" dalam kepala aku? Jadi aku cuma mampu senyum bila kawan-kawan nasihat gitu. Aku cuba, every day. Slowly utk explore potentials aku so aku boleh bagi sebab pada diri aku yang aku lebih baik dari apa yang aku fikirkan. Surprisingly, if aku REALLY nak something, aku akan WORK REALLY HARD for it. Tanyalah kawan-kawan aku, when it comes to SENI, bersungguh tak ingat dunia. Hahah.

However, dikutuk or tak dipuji langsung tak buat aku rasa better. Make it worse ada lah. Ha Ha Ha. Puji boleh, cuma jangan lah ambil hati kalau aku tak bagi reaksi yang baik sebab aku jarang dipuji and tak pandai react to pujian. Same goes to SURPRISE, aku tak pandai react to surprise. Rupa aku mcm pokerface/terkesima gitu. Hew Hew Hew.

No comments:

Post a Comment